ტესტები


ილია ჭავჭავაძის „ოთარაანთ ქვრივი“

I ვარიანტი


1.      რა დაარქვა მწერალმა იმ სოფელს, რომელშიც ოთარაანთ ქვრივი ცხოვრობდა?
ა.შინდიანი ბ.თელიანი გ.წაბლიანი დ.მუხიანი (1)
2.      რად მიიჩნევს ტკბილ სიტყვას ოთარაანთ ქვრივი?
ა.მოტყუებად  ბ.უგუნურებად   გ თვალთმაქცობად  დ.პირფერობად (1)
3.      ქვრივის აზრით, რით არ ჰგავდა გიორგი მამას?
ა.გულმოდგინებით  ბ.გულკეთილობით  გ.მხიარულებით  დ.ხელგამომავლობით (1)
4.      რა ერქვა ქვრივის ქმარს?      ა.ფილიპე  ბ თევდორე  გ.მაქსიმე  დ.დემეტრე (1)
5.      რა საქციელი დაუსვა ერთი შვიდეულად ოთარაანთ ქვრივმა გზირს? (1)
6.      რა უთხრა ქვრივმა მედუქნეს, რატომ გავიკითხე მათხოვარიო? (1)
7.      რატომ ფიქრობდა ოთარაანთ ქვრივი, რომ კაცის ცოდვა ედო გიორგის? (1)
8.      რა აწუხებდა ქვრივს, როცა არჩილთან მიმავალ გიორგის გაჰყურებდა? (1)
9.      დედაშვილობაში შენჩემობა რად არის? დედაშვილობაში ორი თვალი რად უნდა იყოს? ნეტა დედას სხვასავით ორი თვალი არა ჰქონდეს...თუ აქვს, რად ჭრის ერთი თავისად, მეორე შვილისად?...რატომ ერთი თვალი არ ებრმავის, როცა მეორე იყურება? ვინ ვისთვისაო რა საკითხავია დედაშვილობაში?...არა,შვილო, შენ გაიხარე...მე კი...მე ჩემის მაყურებელს თვალს დავიბრმავებ და
 შენის მაყურებლისად ვივლი და ვიცოცხლებ.
იმსჯელეთ ქვრივის შეხედულებაზე, რამდენად ეთანხმებით მას? (4)
10.  ჭეშმარიტია თუ მცდარი:   (4)     1. რომ კესოს გიორგი უყვარდა.  2,რომ თავადებისთვის გიორგი წიგნი იყო ხიდგაღმა დაწერილი.  3.რომ ქვრივმა მიხვეულ მოხვეული ლაპარაკი იცოდა  4.გიორგი მანასაანთ გოლამ სცემა.
11.  შეუსაბამე, ვისი სიტყვები ან საქციელია: (4)
1.ენამ გულისა უნდა თქვას                                              არჩილი
2. სიყვარული ბრძანებით არ მოდის                               ქვრივი
3.   რაც დამაკლოთ, ალალი იყოს                                      კესო          

4. ჩემი ნამუსი რომ შენს კაიკაცობას არ გასწვდეს?       გიორგი


II ვარიანტი

1.       ვინ იტყოდა ოთარაანთ ქვრივზე „ბარაქალა დედაკაციაო“?
1.სოსია მეწისქვილე  2.არჩილი  3. დათია ბადიაშვილი   4.გზირი (1)
2.ვინ შეაგინა დედა გიორგის?  1. პეტრემ,  2. მეჯინიბემ   3.სოსიამ   4.ბეჟანაშვილის მოჯამაგირემ. (1)
3რამდენი  წლის იყო გიორგი მამის გარდაცვალებისას?   1. 4 წლის   2. 3 წლის   3. 1 წლის
4. 8 წლის (1)
4. რა განძი დარჩა ქვრივს ქმრისაგან?   1.სახლი   2. ვენახი 3. თოფ-იარაღი  4.ფული (1)
5.გარდა შოთისა, რით განიკითხა ქვრივმა მათხოვარი? (1)
6. რატომ გაუმხილა გიორგიმ დედას , მოჯამაგირედ დადგომა რომ უნდოდა? (1)
7.სად მიიღო განათლება არჩილმა?(1)
8.რომელი პოეტის სიტყვებს იყენებს ილია ნაწარმოებში? (1)
9.ტკბილი სიტყვა რა არის! ამ გამწარებულ წუთისოფელში ტკბილი სხვა რა არის, რომ სიტყვა იყოს. რას მიქვიან ტკბილი სიტყვა! თვალთმაქცობაა, სხვა არაფერი. ტკბილი სიტყვა ნუგეშია, კაცს გულს მოფხანს. გულის ფხანა რაღა დარდუბალაა!
იმსჯელეთ ქვრივის დამოკიდებულებაზე ტკბილ სიტყვასთან დაკაშირებით, ჩამოაყალიბეთ თქვენი შეხედულება. (4)
10 ჭეშმარიტია თუ მცდარი:     1. რომ არჩილი მზად იყო შეგირდად მიჰბარებოდა გიორგის   2. რომ არჩილი შეირთავდა გლეხობიდან გამოსულ ქალს   3. რომ გიორგი არჩილმა დამარხა    4. რომ  გიორგიმ კესოს ბაღი გაუშენა.  (4)
11.შეუსაბამე ერთმანეთს, ვისი ნათქვამი და საქციელია?
1.მადლი ერთისგან გაწირვაა, მეორისგან -შეწირვა                    გიორგი  
2.სხვა ვინ არ არის ცოდო?                                                               სოსია
3.ცოდო ვარ, შვილო ცოდო                                                             არჩილი
4.ცოცხალი მაგის ღიმს ვერ ვეღირსე                                                 ილია



შოთა რუსთაველი „ვეფხისტყაოსანი“

1.რამდენ სამეფოს განაგებდა ტარიელის მამა?      ა.1     ბ. 3      გ.5         დ. 2          (1)
2.რომელი ქვეყნის მეფე იყო რამაზი?    ა. ინდოეთის     ბ. მულღანზანზარის   გ. ხვარაზმის   დ.ხატაეთის               (1)
3.ვინ აცნიბა ტარიელს ხატაელთა ღალატის შესახებ?     ა.ვეზირმა    ბ, ხვარაზმელმა მოციქულმა      გ. ვიღაც ხატაელმა.    დ.ტარიელის მამამისისგან გაზრდილმა        (1)
4.ვინ თუ რა არის   „ჭირთა მთმო ლხინთა მნდომელი“   ა. ადამიანი    ბ. ნესტანი    გ. გული   დ.ტარიელი     (1)

5.   გაიხსენეთ ხვარაზმელი უფლისწულის მოკვლის ეპიზოდი.    (4)
1. ფარსადანის ბრძანებით, ვინ არ უნდა წასულიყო სასიძოს მისაგებებლად?
2.რის გადარჩენას აპირებდნენ ტარიელი და ნესტანი სასიძოს მოკვლით?
3.როგორ აუხსნა ტარიელმა ფარსადანს სასიძოს მოკვლის მიზეზი?
4.რაში დაადანაშაულა ფარსადანმა ტარიელი?

6.  „მიბრძანა, თუ ხამს დიაცი დიაცურად საქმე-დედლად,  //დიდსა სისხლსა ვერ შეგაქმნევ, ვერ ვიქნები შუა კედლად!  //რა მოვიდეს სიძე, მოკალ მისთა სპათა აუწყვედლად.  //ქმნა მართლისა სამართლისა ხესა შეიქმს ხმელსა ნედლად.“
იმსჯელეთ  ნესტანზე მოცემული სტროფის მიხედვით, გამოხატეთ თქვენი  თვალსაზრისი ამ გადაწყვეტილებაზე.     (4)

7   .ჭეშმარიტია თუ მცდარი:        1.რომ დავარმა ნესტანი მეფეს მიუყვანა დასასჯელად.    2.რომ ტარიელის ერთი მონა დასტაქარი იყო.   3.გამიჯნურებული ტარიელი ძალიან ხშირად სტუმრობდა  ნესტანს კოშკში.  4.ტარიელმა ნესტანს ყაბაჩა და რიდე წამოუღო ხატაეთიდან.  (4)

8.შეუსაბამეთ პერსონაჟთა ნათქვამი თუ საქციელი:             (4)
1. მეტად უარეა არა თქმა და ჭირთა მალვა.                                           ასმათი
2. არც რამე ჩვენ ვართ ჯაბანნი, არც ციხე უმაგრონია.                        ტარიელი
3.ნუ მაცოცხლებ, ნუ დამარჩენ, შემიხვეწე, შემიბრალე.                    ნესტანი
4.შიგან ასრე გავერივე, გნოლის ჯოგსა ვითა ქორი.                               რამაზი



I ვარიანტი  

 მე-9 კლასი

1.               მოცემულ ტექსტში დაშვებულია 8 მორფოლოგიურ-ორთოგრაფიული, სინტაქსური და პუნქტუაციური შეცდომა. გაასწორეთ ეს შეცდომები და ისე გადაწერეთ ტექსტი, რომ სხვა ცვლილება არ შეიტანოთ.
   11-ე საუკუნისათვის ქართველები პალესტინის სხვა და სხვა მონასტრებში მოღვაწეობდნენ. საჭირო იყო ამ სავანეებში გაფანტულ ბერების მრავალმხრივი საქმიანობის ორგანიზებულათ წარმართვა,  რომელიც ხელს შეუწყობდა ბერ-მონაზვნური ცხოვრების მოწესრიგებას მაგრამ ეს საკმაოდ რთული და შრომატევადი პროცესი იყო.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ლიტერატურა
2. შოთა რუსთაველი - „ვეფხისტყაოსანი“ (ავთანდილის ანდერძი)                        (1 ქულა)
რა მიაჩნია ავთანდილს ყველა უბედურების სათავედ?
ა) შიში;   ბ) ანგარება;  გ) სიცრუე
3. ნიკოლოზ ბარათაშვილი -  „ბედი ქართლისა“.
რატომ არ უხარია ერეკლე მეფეს გამარჯვება?                                                        (1 ქულა)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. რომელი მხატვრული ხერხია გამოყენებული ა. წერეთლის „განთიადის“  სტრიქონებში:
„... სევდები უკუვყარეო, ია და ვარდი დამჭკნარი ხელახლა გამიხარეო“      (1 ქულა)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. ვაჟა-ფშაველა - „კაი ყმა“.
კაცთა მოდგმის რომელ მანკიერებას ამხელს პოეტი ლექსში და თუ არის იგი დამახასიათებელი დღევანდელი საზოგადოებისათვის?                                                                                      (2 ქულა)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 6. მიხეილ ჯავახიშვილი - „მიწის ყივილი“.
სად ხდება მოთხრობაში აღწერილი ამბავი?                                                                        (1 ქულა)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
7.  ოთარ ჭილაძე - „ადამიანი გაზეთის სვეტში“.
რატომ დაცხრილეს თავისიანებმა კრუს ხიმენესი?                                                          (1 ქულა)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8. ნუგზარ შატაიძე - „მოგზაურობა აფრიკაში“
ბიჭს ეგონა, რომ კარგ ადამიანებზე მეტნი ბოროტები იყვნენ. რამ დააეჭვა იგი ამ აზრის სისწორეში?                                                                                                                     (1 ქულა)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9. ჭაბუა ამირეჯიბი - „დათა თუთაშხია“ – („მოსე ზამთარაძის ნაამბობი“).
რომელი რეჟიმის ამსახველია „დათა თუთაშხიას“ ეს მონაკვეთი?                       (1 ქულა)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10.  სულხან-საბა ორბელიანი - „მოტირალი და მოცინარი“.
როგორ შეაფასებთ მოტირალის საქციელს?                                                             (2 ქულა)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
11.   ანა კალანდაძე - მოდიოდა ნინო მთებით“.
რისი მიმანიშნებელი შეიძლება იყოს ლექსში „ქარიშხლების ბღავილი“?           (1 ქულა)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


ესე       (10 ქულა.)
გაიხსენეთ აკაკი წერეთლის ,,კუდაბზიკეთი’’. იმსჯელეთ ავტორის მიზანდასახულობაზე.

  






პასუხები:
გრამატიკა
1. მე-11                                             
2. სხვადასხვა                                  
3. მონასტერში                                
4. გაფანტული                                                            
5. ორგანიზებულად                                                      
6. რაც                                                
7. ბერმონაზვნური                         
8. .მოწესრიგებას,                          

ლიტერატურა
2.      ) სიცრუე;
3.      ბევრი ქართველის სიცოცხლე შეეწირა გამარჯვებას;
4.      მეტაფორა;
5.      ეგოიზმს, შურს, სიზარმაცეს, ლაჩრობას;
6.      პარიზის გარეუბანში, ნოჟანში;
7.      კრუს ხიმენესმა უარი თქვა ვიეტნამელი პატრიოტების წინააღმდეგ ბრძოლაზე;
8.      ენგური ხიდთან მოხუცი დედაკაცის სიკეთემ და ზრუნვამ;
9.      ტოტალიტარული რეჟიმის;
10.  მოსწავლის აზრი;
11.  ნინოს მისიის შესრულებისას მოსალოდნელი სირთულეების.


II ვარიანტი

 მე-9 კლასი    
1. მოცემულ ტექსტში დაშვებულია 8 მორფოლოგიურ-ორთოგრაფიული, სინტაქსური და პუნქტუაციური შეცდომა. გაასწორეთ ეს შეცდომები და ისე გადაწერეთ ტექსტი, რომ სხვა ცვლილება არ შეიტანოთ.
                ქართლი არა ერთხელ აუჯანყდა არაბებს და ამ უკანასკნელთ არაერთი ლაშქრობების მოწყობა მოუხდათ მის ხელახლა დასამორჩილებლათ. იშვიათად დატყდომია საქართველოს თავს ისეთი უბედურება როგორც 736 წელს არაბთა სარდალმა დაატრიალა. მურვანი სასტიკი და გულქვა  ადამიანი იყო,  რისთვისაც მას ქართველებმა „ყრუ“ შეარქვეს. მას ქართველების სამაგალითოდ დასჯა ჰსურდა. 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ლიტერატურა
2. შოთა რუსთაველი - „ვეფხისტყაოსანი“ (ავთანდილის ანდერძი).
ვის აზრს იმოწმებს ავთანდილი სიყვარულზე მსჯელობისას?                                        (1 ქულა)
ა) არისტოტელეს ;                       ბ) პლატონის;             გ) მოციქულების.
3.  დავით გურამიშვილი -„დავითიანი“
რას უპირებდნენ ლეკები დავით?                                                                                        (1 ქულა)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. ნიკოლოზ ბარათაშვილი -  „ბედი ქართლისა“.
რისი უფლება არა აქვს მეფეს, სოლომონის აზრით?                                                       (1 ქულა)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5.  აკაკი წერეთელი - „განთიადი“
ლექსში გამოყენებული რომელი შესიტყვება მიანიშნებს, რომ ლექსი სამშობლოს ინტერესებისათვის დაღუპულ გმირს ეძღვნება?    (1 ქულა)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. ვაჟა-ფშაველა - „კაი ყმა“.
ლექსის რომელი ფრაზით გამოიხატება, რომ ავტორს ურჩევნია, იყოს ჩაგრული, მსხვერპლი, ვიდრე მჩაგვრელი, ჯალათი?                                                                                   (1 ქულა)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
7. გიორგი შატბერაშვილი - „საუკუნო საგზალი“
როგორ გესმით იაკობ მანსვეტაშვილის სიტყვები: „სიკეთე გაუბედავად აკაკუნებს, ბოროტება კი არც კითხულობს, ისე აწვება კარს.“  ( 2 ქულა)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8. ანა კალანდაძე - „ფეხი დამადგით“
დავით აღმაშენებლის რომელ კონკრეტულ საქმეებს აღნიშნავს პოეტი ლექსში?                         (1. ქულა)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9. კონსტანტინე გამსახურდია - „დიდი იოსები“.
რომელ ტრაგიკულ მოვლენას ასახავს მწერალი მოთხრობის დასაწყისში?            (1 ქულა)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10.  ნუგზარ შატაიძე - „მოგზაურობა აფრიკაში“
რით  დაამახსოვრეს თავი ბიჭს უცნობმა გალელმა დედაბერმა და მისმა დისშვილმა? (1ქულა)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
11. ჭაბუა ამირეჯიბი - „დათა თუთაშხია“ (მოსე ზამთარაძის ნაამბობი).
თქვენი აზრით, რაზე მეტყველებს გოგო-ბიჭების საქციელი?       (2 ქულა)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ესე       (10 ქულა.)
გაიხსენეთ სულხან-საბა ორბელიანის იგავ-არაკი „მოტირალი და მოცინარი“ .
იმსჯელეთ, რა აქვთ საერთო და განმასხვავებელი მოტირალსა და მოცინარს, შეაფასეთ მათი ქმედება.







პასუხები:
გრამატიკა
                   
 1. არაერთხელ                                
 2. ლაშქრობის                                  ,
 3. დასამორჩილებლად                 
 4. დასტყდომია                              
 5. უბედურება ,                              
 6. როგორიც                                                              
 7. რის გამოც                                                             
8. სურდა                                      

ლიტერატურა

2. გ)
3 გაყიდვას;
4. სხვათ განუბოძო შენ ყმათ ცხოვრება;
5. თავდადებულის საფლავი;
6. „ცხვრადვე მამყოფე ისევა, ოღონდ ამშორდეს მგელობა“;
7. სიკეთე მორიდებული, ბოროტება კი - მოძალადე და თვხედი (განავრცე);
8. სამშობლოს ღირსეულად ემსახურებოდა, საქართველოს ტერიტორიები განავრცო;
9. 1921 წლის 25 თებერვალს წითელი არმიის შემოსვლას თბილისში;
10. სიკეთით (უცნობ ბიჭს დაეხმარნენ ტყვარჩელში წასვლაში);
11. სეთურის ბატონობა სოფელზე არცთუ ისე მალე დამთავრდება;  მისი ერთგული ხელქვეითები ბავშვების გამოყენებასაც არ ერიდებიან თავიანთი რეჟიმის განსამტკიცებლად.



ქართული ენა და ლიტერატურა       

IX კლასი
I ვარიანტი
გრამატიკა -8 ქულა
იპოვეთ და გაასწორეთ ტექსტში დაშვებული ორთოგრაფიულ-მორფოლოგიური, სინტაქსური და პუქტუაციური შეცდომები -
შიო ასურელი მამა, რომელიც მოგვიანებით მღვიმელათ იწოდა, თავიდანვე გონიერებით გამოირჩეოდა. მშობლები მას კითხვასაც კი უშლიდენ, შიშობდნენ, რომ ზედმიწევნით მეტისმეტი ფიზიკური დაძაბულობა ჭაბუკის ჯანმრთელობას ხელყოფდა.
ოცი წლისა იყო იოანეს უდაბნოში რომ ეახლა და დაემოწაფნენ. იოანე, რომელსაც წინასწარხედვა შეეძლო შიოს სულიერი ძალა ერთბაშად იგრძნო.
ლიტერატურა - 12 ქულა
1.(1ქ) შოთა რუსთაველის ,,ვეფხისტყაოსნის“ ,,ავთანდილის ანდერძში“ პლატონისგან ,,სწავლა-თქმულ“ რომელ აფორიზმს ახსენებს ავთანდილი როსტევან მეფეს?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.(1ქ) გაიხსენეთ ილია ჭავჭავაძის ,,სარჩობელაზედ“, ვის აფრთხილებს ავტორი და რა არის მოთხრობის მთავარი სათქმელი?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.(1ქ) ვაჟა-ფშაველას ,,ჩემი ვედრების“ მიხედვით, რა უნდა ,,შიოდ-წყუროდეს“ ლექსის ლირიკულ გმირს?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.(1ქ) ვაჟა-ფშაველას ,,კაი ყმა“ - გაიხსენეთ, უფლის გარდა, ვინ შეეგებება კაი ყმას იმქვეყნად?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5.(1ქ) გაიხსენეთ, გაბრიელ ეპისკოპოსის რა პიროვნული თვისებები აისახა მის იმპერატორისადმი მიმართვაში?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6.(1ქ) ნიკო ლორთქიფანიძის ნოველაში, ,,გული“ რა იყო უცნაური მთავარი პერსონაჟის გარდაცვალებაში?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
7.(1ქ) ოთარ ჭილაძის პოემა ,,ადამიანი გაზეთის სვეტში“ - ავტორის აზრით, რა ყოფილა ყველაზე რთული და ძვირფასი მონაპოვარი ადამიანისთვის?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8.(1ქ) ნუგზარ შატაიძის მოთხრობაში ,,მოგზაურობა აფრიკაში“,კონკრეტულად რით დაამახსოვრეს თავი ბიჭს უცნობმა გალელმა  დედაბერმა და მისმა დისშვილმა?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9.(2ქ) დავით გურამიშვილის ,,დავითიანის“ მიხედვით, რამ გამოიწვია ქართლის იმჟამინდელი მდგომარეობა და რა შედეგი მოუტანა ამან ქვეყანას?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10.(2ქ) ჭაბუა ამირეჯების - ,,დათა თუთაშხიას“ თქვენ მიერ შესწავლილი მონაკვეთი რომელი რეჟიმის ამსახველია? (პასუხი დაასაბუთეთ)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

წერითი დავალება - 10 ქულა
აი, ვინაა კაი ყმა, მოსაგონარი ქებითა



პასუხები -
შიო, ასურელი მამა, რომელიც მოგვიანებით მღვიმელათ იწოდა, თავიდანვე გონიერებით გამოირჩეოდა. მშობლები მას კითხვასაც კი უშლიდენ, შიშობდნენ, რომ ზედმიწევნით მეტისმეტი ფიზიკური დაძაბულობა ჭაბუკის ჯანმრთელობას ხელყოფდა.
ოცი წლისა იყო იოანეს უდაბნოში რომ ეახლა და დაემოწაფნენ. იოანე, რომელსაც წინასწარხედვა შეეძლო შიოს სულიერი ძალა ერთბაშად იგრძნო.

1.სიცრუე და ორპირობა ავნებს ხორცსა მერმე სულსა; 2. საზოგადოებას და მოზარდებს დამნაშავეებად საზოგადოება აყალიბებს;საზოგადოების გულგრილობა ხელს უწყობს მოზარდის გზიდან აცდენას 3. სიკეთე; 4. გმირები, ერეკლე და თამარ მეფეები; 5. პატრიოტიზმი, გამბედაობა, პრინციპულობა, სითამამე; 6. სამშობლოს სიყვარულმა, მონატრებამ გული დაუწვა, დაუფერფლა; 7. ფიქრის უფლება; თავისუფლება. 8. დახმარებით; 9. ქვეყანა ცოდვამ მოიცვა, სიკეთე  თითქმის აღარ არსებობდა,ის შეიქმნა „საძებნელი,“ერთმანეთთან დაპირისპირებამ, მტრობამ, შურმა და გაუტანლობამ ქვეყანა დიდ გასაჭირში ჩააგდო, მტერი ყოველი კუთხით ეხვეოდა გარს; 10.ტოტალიტარული რეჟიმის , ადამიანები დაშინებული არიან, შიში, შიმშილი და მორჩილება საღ აზროვნებას აკარგვინებს მათ.
  

ქართული ენა და ლიტერატურა                                                         

  IX კლასი
II ვარიანტი
გრამატიკა -8 ქულა
იპოვეთ და გაასწორეთ ტექსტში დაშვებული ორთოგრაფიულ-მორფოლოგიური, სინტაქსური და პუქტუაციური შეცდომები -
ბერმა იოანემ ასურელი მამების წინამძღოლმა ქართლის კათალიკოს უთხრა, რომ იგი სიმდაბლით ქრისტეს გავდა. ასურელები ღმერთს მადლობდენ, რომ კათალიკოსის სახით ჭეშმარიტი მწყემსი იპოვნეს.
ლეგენდა მოგვითხრობს, რომ იოანე, რომელიც კათალიკოსის კურთხევისთანავე ქართულათ ამეტყველდა, ეს ენა მანამდე არც კი სმენოდა.
ლიტერატურა - 12 ქულა
1.(1ქ) შოთა რუსთაველი ,,ვეფხისტყაოსანი“- ,,ავთანდილის ანდერძის“ მიხედვით, როგორ უნდა მოიქცეს სიკვდილის პირისპირ დარჩენილი ადამიანი?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.(1ქ) ილია ჭავჭავაძის ,,სარჩობელაზედ“ - რატომ ადანაშაულებს უმცროსი ძმა მომხდარში პეტრეს?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.(1ქ) ვაჟა-ფშაველას ,, ჩემი ვედრება“ - ,,შვილთ საგმოდ არ გამიხადო ჩემი მუდმივი სამყოფი“;
რას გულისხმობს პოეტი ,,მუდმივ სამყოფში“?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.(1ქ) ვაჟა-ფშაველა ლექსში ,,კაი ყმა“ ვაჟკაცის თვისებების შემდეგ „სადიაცეთა“ რომელ მანკიერებებს ამხელს?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5.(1ქ) გაიხსენეთ, რატომ უწოდებს მწერალი ექვთიმე თაყაიშვილს საქართელოს მეწურჭლეთუხუცესს?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6.(1ქ) აკაკი წერეთელი ,,განთიადი“ - ,,მთაწმინდა ჩაფიქრებულა, ისმენს დუდუნსა მტკვრისასა“ –
რა მხატვრულ ხერხს იყენებს პოეტი?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
7.(1ქ) ოთარ ჭილაძის ,,ადამიანი გაზეთის სვეტში“ - რატომ დაცხრილეს ჯარისკაცი კრუს ხიმენესი თავისიანებმა?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8.(1ქ) გაიხსენეთ რეზო ჭეიშვილის ,,ნობელი“, რისი თქმა სურს ამ ნაწარმოებით ავტორს?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9.(2ქ) კონსტანტინე გამსახურდიას ,,დიდი იოსები“ - თქვენი აზრით, რამ გამოიწვია დიდი იოსების ფერისცვალება და რამდენად მოახერხა მან ახალ რეალობასთან გამკლავება.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10.(2ქ) ტოტალიტარული რეჟიმის რა ნიშნები ახასიათებს არქიფო სეთურის მიერ შექმნილ დასახლებას?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

წერითი დავალება - 10 ქულა
მანკიერი თვისებები ,,კუდაბზიკეთის“ მიხედვით და დღევანდელობა




პასუხები -
ბერმა იოანემ ასურელი მამების წინამძღოლმა ქართლის კათალიკოს უთხრა, რომ იგი სიმდაბლით ქრისტეს გავდა. ასურელები ღმერთს მადლობდენ, რომ კათალიკოსის სახით ჭეშმარიტი მწყემსი იპოვნეს.
ლეგენდა მოგვითხრობს, რომ იოანე, რომელიც კათალიკოსის კურთხევისთანავე ქართულათ ამეტყველდა, ეს ენა მანამდე არც კი სმენოდა.

1.არ შეშინდეს და თვალი ვაჟკაცურად გაუსწოროს, სახელოვნად მოკვდეს.; 2. პეტრეც საზოგადოების ნაწილია;მანაც არაფერი გააკეთა ბიჭების გადასარჩენად. 3. სამუდამო განსასვენებელი - საიქიო, სულის მარადიული სამყოფი; 4. უსაქმურობა, სიზარმაცე, სიცოცხლის ფუჭად ფლანგვა;კარგის გარჯა შურს იწვევს მათში. 5. ექვთიმემ საქართველოს საგანძური გადაურჩინა; 6. გაპიროვნება; 7. იმიტომ რომ დემონსტრანტების (პანამელი პატრიოტების) დასჯაში მონაწილეობა არ მიიღო 8. ერთი და იგივე საგანი ზოგს ამდიდრებს, ზოგს კი აუბედურებს;სიკეთისა და ხალხის დასახმარებლად შექმნილი ხალხმა პირადი ამბიციებისთვის არ უნდა გამოიყენოს, თორემ ისევ თვითონ დაზიანდება 9. საქართველოს ანექსიამ ქაოსი გამოიწვია, იოსებმაც მოინდომა უშრომლად დიდი ქონების ხელში ჩაგდება, ის კი ამისთვის მზად არ აღმოჩნდა, ყველანაირად ცდილობდა, არ დაეკარგა ქონება; 10. ერთმანეთისადმი უნდობლობა, შიში, უსიტყვო მორჩილება, ლიდერის გაღმერთება, შიმშილი და რეჟიმში ყოფნა;უმკაცრესი დისციპლინა, ზუსტად განსაზღვრული დასვენებისა და მუშაობის დრო,, ადამიანს ფიქრისთვის დრო არ რჩება,, მოზომილი ხელფასი, ბელადის უსიტყვო მორჩილება.


ქართული ენა და ლიტერატურა       

                                                   IX კლასი
III   ვარიანტი
გრამატიკა - 8 ქულა
იპოვეთ და გაასწორეთ ტექსტში დაშვებული ორთოგრაფიულ-მორფოლოგიური, სინტაქსური და პუქტუაციური შეცდომები -
დავითი, ერთერთი სურელი მამა, მთაწმინდისა და გარეჯის სავანეების დამფუძნებლია. მისი ღვაწლი იმდენად თვალსაჩინოა რამდენადაც გარეჯის კომპლექს დღემდე - დავითგარეჯას, ხოლო მთაწმინდას მამადავითს ვუწოდებთ.
დავითი თითქოს მომავალს ჭვრიტავდა, იქ დაბინავდა სადაც ქალაქის გული ათასსამასი წლის შემდეგ გადმონაცვლდა. ზოგადათ, ასურელები მოღვაწეობდენ უშენებელ გარემოში, რომელიც კულტურის ცენტრად შემდეგ ყალიბდებოდა.
ლიტერატურა - 12 ქულა
1.(1ქ) შოთა რუსთაველი ,,ვეფხისტყაოსანი“ - რატომ ითხოვს ავთანდილი შენდობას როსტევან მეფისაგან?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.(1ქ) ილია ჭავჭავაძის ,,სარჩობელაზედ“ - რას გულისხმობს ბიჭი მეტაფორაში - ,,ჩვენ შუა ხიდია ჩატეხილი“?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.(1ქ) ვაჟა-ფშაველას , ,,ჩემი ვედრება“ - რა არის ლირიკული გმირის პირველი და უმთავრესი სათხოვარი?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.(1ქ) ვაჟა-ფშაველას ,,კაი ყმის“ მიხედვით, როგორ უნდა იქცეოდეს კაი ყმა მშვიდობის დროს?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5.(1ქ) გაიხსენეთ, სად ხდება მოქმედება გიორგი შატბერაშვილის მოთხრობა ,,საუკუნო საგზალში“?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6.(1ქ) მიხეილ ჯავახიშვილის მოთხრობა ,,მიწის ყივილის“ გმირს - ანდრო კაიშაურს ,,ვეფხისტყაოსნის“ რომელი ფრაზა აეკვიატა?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
7.(1ქ) გაიხსენეთ ოთარ ჭილაძის პოემა ,,ადამიანი გაზეთის სვეტში“ - რატომ ადარებს ჯარიკაცი კრუს ხიმენესი საკუთარ თავს დამსჯელებსა და დასასჯელებს შორის გადებულ ხიდს?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8.(1ქ) აკაკი წერეთლის ,,კუდაბზიკეთის“ შეგნებული მოქალაქეები რა რჩევას აძლევდნენ თანაქალაქელებს არჩევნების წინ?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9.(2ქ) გაიხსენეთ ნიკოლოზ ბარათაშვილის პოემა ,,ბედი ქართლისა“, ჩანს თუ არა პოემიდან, ვის პოზიციას იზიარებს ავტორი? (პასუხი დაასაბუთეთ)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10.(2ქ) ჭაბუა ამირეჯების ,,დათა თუთაშხიას“ შესწავლილი მონაკვეთის მიხედვით, რას წარმოადგენს არქიფოსეული ,,იმედის ტექნოლოგია“ (მისი მსოფლმხედველობა) და რა საშიშროებას უქმნის ის საზოგადოებას?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


წერითი დავალება - ესე - 10 ქულა
სამშობლოს მონატრება - ნოსტალგია




პაუხები -
დავითი, ერთერთი სურელი მამა, მთაწმინდისა და გარეჯის სავანეების დამფუძნებლია. მისი ღვაწლი იმდენად თვალსაჩინოა რამდენადაც გარეჯის კომპლექს დღემდე - დავითგარეჯას, ხოლო მთაწმინდას მამადავითს ვუწოდებთ.
დავითი თითქოს მომავალს ჭვრიტავდა, იქ დაბინავდა სადაც ქალაქის გული ათასსამასი წლის შემდეგ გადმონაცვლდა. ზოგადათ, ასურელები მოღვაწეობდენ უშენებელ გარემოში, რომელიც კულტურის ცენტრად შემდეგ ყალიბდებოდა.
1.რადგან მისი ნებართვის გარეშე მიდის მეგობრის დასახმარებლად; 2. საზოგადოება და ბიჭები სხვადასხვა მხარეს აღმოჩნდნენ, მათი ინტერესები ერთმანეთის საპირისპირო გახდა;ბიჭს აღარ სჯერა საზოგადოების, აღარ ენდობა მას. 3.არ დაკარგოს ღმერთი, მისი სიყვარული, შეუდრეკელი იყოს ჩაგრულთა დასაცავად და სიკეთე არ დაკარგოს; 4. ცდუნებამ არ სძლიოს და სწორი რჩევა-დარიგებებით მოამარაგოს თემი;დროის შესაფერისად ედგეს მხარში თემს, მზე იყოს... 5. გაზეთ ,,ივერიის“ რედაქციაში; 6. ,,ვაჰ, სოფელო, რა შიგან ხარ..“ 7. ის ერთადერთი იყო, ვინც უიარაღო დემონსტრანტების დასაცავად რაღაც გააკეთა;უნდა, აღადგინოს სიყვარული, შეარიგოს დაპირისპირებულები, იყოს ხიდი 8. გონებას მოუხმეთ და სასარგებლო არჩევანი მაინც გააკეთეთ, ფუტკარი ან ჭიანჭველა აირჩიეთ,რაღაც სასარგებლოს აკეთებენო 9.პოეტი თითქმის არც ერთ პოზიციას არ იზიარებს, თუმცა ,,ჰოი, დედანო, მარად ნეტარნო“... მიმანიშნებელია, რომ ერეკლეს პოზიციაზე მეტად ლიონიძის აზრს ემხრობა; 10. მისი ტექნოლოგია ტყუილსა და შიშს ეფუძნება და ერთადერთი მიზანი აქვს - ადამიანების დამონება;ტყუილი დაპირებები, ბელადის სადიდებელი სიტყვების ძახილი...მისი კერპად ქცევა...


VII კლასის წლირი საგამოცდო ტესტი სსსმ მოსწავლისათვის
ქართული ენა და ლიტერატურა
ტესტი (20 ქულა)

ლიტერატურა -15 ქ
1.    (2ქ) დავით გურამიშვილი წერს:
,,ცოდნა თან დასდევს მცოდნელსა, რაზომცა დაეტარების,
აქვს უხილავი საუნჯე, ხელი არ შაეკარების;
არც ცხადად ძალით წაერთმის, არც მალვით მოიპარების,
ჭკუა უხმარ არს  ბრიყვთათვის, ჭკვა ცოდნით მოიხმარების!“
)  შემოხაზეთ, რას ადარებს პოეტი ცოდნას?
1)საუნჯეს;                        2) ქვებს;
ბ) როგორ მოიხმარს ადამიანი ჭკუას?
       1)ცოდნით;                      2) სიზარმაცით;
2.    (1ქ) გაიხსენეთ, რას გვასწავლის ,,კუ და მორიელის“ იგავი?
1) სიკეთის სიკეთით გადახდას;                   2) მეგობრის ღალატს;
3.     (1ქ) გაიხსენეთ გურამ პეტრიაშვილის ლიტერატურული ზღაპარი ,,პატარა დინოზავრი“ და უპასუხეთ: რა აინტერესებს პატარა დინოზავრს?
1)      რა იყო წითელი ბურთი;                               2) რატომ ჭამენ მხოლოდ ბალახს;
4.      (2ქ) ილია ჭავჭავაძე ლექსში ,,ბაზალეთის ტბა“ წერს:
,,ამბობენ, - თამარ დედოფალს 
ის აკვანი იქ ჩაუდგამს
და ერს თვისთა ცრემლთ ნადენით 
ტბა კარვად ზედ გადუხურავს‘’
1) რომელი მეფის სახელს ახსენებს პოეტი? -----------------------------------------------
2) რა ჩადგა თამარ დედოფალმა ტბაში?   -------------------------------------------------
5.    (1ქ) ვაჟა-ფშაველა ,,ხმელი წიფელი“ - ვინ სტუმრობს ხმელ წიფელს?
1)      მგელი;                              2) ჩიტები;
6.      (1ქ) გაიხსენეთ ნოდარ დუმბაძის - ,,სისხლი“ და უპასუხეთ, რისი სიმბოლოა სისხლი?
1)   ნათესაობის;                     2) მეგობრობის;
7.    (2ქ) გაიხსენეთ ილია ჭავჭავაძის ,,კაცია-ადამიანი?!“ და უპასუხეთ შეკითხვებს:
ა) როგორ გამოიყურება ლუარსაბი?
1) წითელი ლოყები აქვს და ჭამა უყვარს;                2) გამხდარია და არ ჭამს;
ბ) როგორ ერთობოდნენ თავისუფალ დროს თათქარიძეები?
1)      ბუზებს ითვლიან და საჭმელს არჩევენ;
2)      წიგნებს კითხულობენ და მსჯელობენ;
8.    (1ქ) გაიხსენეთ ნიკო ბაგრატიონის ,,ბურებთან“, რა გვარი იყო ნიკო ბური?
ა) ბაგრატიონი;                       ბ) მაჩაბელი;
9.    (2ქ) გაიხსენეთ აკაკი წერეთლის ,,თორნიკე ერისთავი“ და უპასუხეთ შეკითხვებს:
1)   ვის დაეხმარა თორნიკე ერისთავი თავისი ჯარით?
ა) საბერძნეთს;                        ბ) სომხეთს;
2)   სად მოღვაწეობდა თორნიკე ერისთავი ბერობაში?
ა) ათონზე;                              ბ)  ულუმბოზე;
10.  შოთა რუსთაველი ,,ვეფხისტყაოსანი“ - ვინ მონაწილეობენ ქაჯეთის ციხის აღებაში? –
ა) ავთანდილი, ფრიდონი და ტარიელი;
ბ) ნესტან-დარეჯანი, თინათინი და ასმათი;
11. ვაჟა-ფშაველა ,,კლდემ მხოლოდ ერთხელ თქვა“ - რა უთხრა კლდემ ადამიანებს?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------





წერითი დავალება - 5 ქულა
გადმოეცით სულხან-საბა ორბელიანის იგავის ,,უგუნური მცურავის“ მოკლე შინაარსი;


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






VII კლასის წლიური საგამოცდო ტესტი
ქართული ენა და ლიტერატურა
ტესტი - 1 (30 ქულა)


I ნაწილი - გრამატიკა (5 ქულა )
1.    ჩასვით შესაბამისი პირის ფორმით:
ა) სადგურს მე მატარებლით ნელ-ნელა  --------------------------------   (უახლოვდებოდა);
ბ) პატარა მთლად თქვენ -----------------------------------     (ჰგავს);
2.    რომელი დაწერილობაა სწორი :
ა) დაუხატია;              ბ) დაუხატავს;                        გ) უხატია;                 
გაასწორეთ შეცდომა:
შენ უკვე ააღსრულე სამართალი;
3.    რომელი ზმნაა გარდამავალი:
ა) დავრჩები;               ბ) შეგხვდება;             გ) შეგიჭამ;                  დ) მელოდება;
4.    გაასწორეთ შეცდომები:
ა) შემოდგომაზე ხიდან ფოთლები ვარდება;
ბ) ხალხი დაჯდა და ბუზის ხმა ისმოდა;

II ნაწილი - ლიტერატურა (15 ქულა)
1.    (2ქ) დავით გურამიშვილი წერს:
,,ცოდნა თან დასდევს მცოდნელსა, რაზომცა დაეტარების,
აქვს უხილავი საუნჯე, ხელი არ შაეკარების;
არც ცხადად ძალით წაერთმის, არც მალვით მოიპარების,
ჭკუა უხმარ არს  ბრიყვთათვის, ჭკვა ცოდნით მოიხმარების!“
ა) რას ადარებს პოეტი ცოდნას? --------------------------------------------------------------------------
ბ) რა აზრს გამოთქვამს პოეტი სტროფის უკანასკნელ ტაეპში? ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.    (1ქ) გაიხსენეთ, რას გვასწავლის ,,კუ და მორიელის“ იგავი?-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.    (1ქ) გაიხსენეთ გურამ პეტრიაშვილის ლიტერატურული ზღაპარი ,,პატარა დინოზავრი“ და უპასუხეთ: რატომ დაუპირისპირდა პატარა დინოზავრი თავისიანებს?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.      (1ქ) ბალადა ,,თავფარავნელი ჭაბუკი“ - ,,ერთი ავსული ბებერი ვაჟისთვის ავსა ლამობდა“ - რა მხატვრული ხერხია გამოყენებული? -------------------------------------------------
5.   (1ქ) გაიხსენეთ ილია ჭავჭავაძის ,,ბაზალეთის ტბა“ და უპასუხეთ, რატომ დაუკავშირა პოეტმა ტბის ძირას მდებარე აკვანი თამარ მეფის სახელს? ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6.  (1ქ) ვაჟა-ფშაველა ,,ხმელი წიფელი“ - რისი თქმა სურს ავტორს ჩვენთვის ამ მოთხრობით?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
7.   (1ქ) გაიხსენეთ, ნოდარ დუმბაძის -,,სისხლი“ და უპასუხეთ, ქიშვარდი ლომჯარიას აზრით, რას ნიშნავს შვილიშვილობა?-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8.    (2ქ) გაიხსენეთ ილია ჭავჭავაძის ,,კაცია-ადამიანი?!“ და უპასუხეთ შეკითხვებს:
ა) რას ადარებს ლუარსაბი ადამიანს? -------------------------------------------------------------------
ბ) რა არის ადამიანის დანიშნულება ავტორის აზრით? -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9.    (1ქ) გაიხსენეთ, რატომ ჩაერთო ბრძოლაში ნიკო ბაგრატიონი ბურების მხარეს?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10.  (2ქ) აკაკი წერეთლის ,,თორნიკე ერისთავის“ მიხედვით -
) რა ბრძანება გასცა თორნიკე ერისთავმა ბრძოლის შემდეგ?--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ბ) რატომ გაილაშქრეს ქართველებმა ბარდა სკლიაროსის წინააღმდეგ, როცა ის საქართველოს არ დამუქრებია? ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
11.  (1ქ) შოთა რუსთაველის ,,ვეფხისტყაოსანში“ რა გეგმას სთავაზობს მეგობრებს ფრიდონი ქაჯეთის ციხის ასაღებად? -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
12.  (1ქ) ვაჟა-ფშაველას ,,კლდემ მხოლოდ ერთხელ თქვას“ მიხედვით,  რატომ აქვს იმედი კაცს, რომ კლდის სიტყვას შეისმენს ადამიანი? ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
III ნაწილი - ესე (10 ქულა)
იმსჯელეთ, რა უფრო მეტად გიბიძგებთ სწავლიკენ - დასჯა თუ შექება;


ქართული ენა და ლიტერატურა
ტესტი - 1 (30 ქულა)
I ნაწილი - გრამატიკა (5 ქულა )
1.    ჩასვით შესაბამისი პირის ფორმით:
ა) სპორტულად ვიცვამთ და  --------------------------------   (ვარჯიშობს);
ბ) მეფეო, ცხენები უკვე  -----------------------------------     (მოჰგვარეს);
2.    რომელი დაწერილობაა სწორი :
ა) ურტყია;                  ბ) დაურტყია;             გ) დაურტყამს;                      
3.    გაასწორეთ შეცდომა:
თქვენ უკვე გაგინმარტეს ქცევის წესები;
4.    რომელი ზმნა არაა გარდამავალი:
ა) დამიშალე;              ბ) გაგამხნევებს;                     გ) შეეგუება;               დ) მომიტანს;
5.    გაასწორეთ შეცდომები:
ა) ყველანი უცნობს მივარდნენ;
ბ) ძმები ბრძლის ველზე გმირულად მოკვდნენ;

II ნაწილი - ლიტერატურა (15 ქულა)
1.    (2ქ) დავით გურამიშვილი წერს:
,,კარგს საქმეზედა მიბაძვა არა რა დასაძრახია!
სმენა, თქმა, სწავლის ძიება მოძებართაგან ახია,
ცუდის, ტყუილის მოზღაპრე სიცრუის კანანახია,
სწავლაზე ურჩი და მორცხვი თვალით არ დასანახია.“
ა) პოეტის აზრით, როდის არ არის მიბაძვა გასაკიცხი? -----------------------------------------------
ბ) რა აზრს გამოთქვამს პოეტი სტროფის უკანასკნელ ტაეპში? ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.      (1ქ) გაიხსენეთ, რას გვასწავლის იგავი ,,კაცი და გველი“ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.      (1ქ) გაიხსენეთ გურამ პეტრიაშვილის ,,პატარა დინოზავრი“ და უპასუხეთ, აქვს თუ არა მორალი ამ მოთხრობას მორალი, ანუ რისთვის გვიამბო ავტორმა პატარა დინოზავრის ამბავი? ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.      (1ქ) ლადო ასათიანი წერს ,,ლექსმა კი შეკრა ჭრილობა ცივი და გაანათა კაცობა ჩემი“ - რა მხატვრულ ხერხს იყენებს ავტორი? -----------------------------------------------------------------
5.      (1ქ) გაიხსენეთ ილია ჭავჭავაძის ,,ბაზალეთის ტბა“, ლექსის მიხედვით, სად არის გმირი, ,,ვისაც დღე-და-ღამ ჰნატრულობს ჩუმის ნატვრითა ქართველი?“ -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6.      (1ქ) ვაჟა-ფშაველას ,,ხმელი წიფელის“ მიხედვით, რა დარჩენია ხმელ წიფელს ნუგეშად ? ---------------------------------------------------------------------------------------------------
7.      (1ქ) გაიხსენეთ ნოდარ დუმბაძის - ,,სისხლი“ და უპასუხეთ, რისი სიმბოლოა სისხლი? ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8.    (2ქ) გაიხსენეთ ილია ჭავჭავაძის ,, კაცია-ადამიანი?!“ და უპასუხეთ შეკითხვებს:
ა) რას ფიქრობს ლუარსაბი სწავლა-განათლებაზე? ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ბ) რაში ხედავთ თათქარიძეობის პრობლემას? ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9.      (1ქ) გაიხსენეთ ნიკო ბაგრატიონის ,,ბურებთან“, რა ენატრებოდა ყველაზე მეტად წმ. ელენეს კუნძულზე გადასახლებულ ბაგრატიონს? --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10. (2ქ) გაიხსენეთ აკაკი წერეთლის ,,თორნიკე ერისთავი“ და უპასუხეთ შეკითხვებს:
ა) რატომ აქვთ ბიზანტიაში ქართველთა იმედი? ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ბ) როგორ ექცევიან გამარჯვებული ქართველები დაჭრილებსა და ტყვეებს? -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
11.  (1ქ) შოთა რუსთაველის ,,ვეფხისტყაოსანში“ რა გეგმას სთავაზობს მეგობრებს ფრიდონი ქაჯეთის ციხის ასაღებად? -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
12.  (1ქ) ვაჟა-ფშაველას ,,კლდემ მხოლოდ ერთხელ თქვას“ მიხედვით,  რას საყვედურობს კლდე ადამიანს? -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

III ნაწილი - ესე (10 ქულა)
იმსჯელეთ, რას ნიშნავს პირადად ჩემთვის სწავლა;


მეათე კლასის წლიური საგამოცდო ბილეთები ქართულ ლიტერატურაში

1
1.“წამება წმიდისა შუშანიკისი დედოფლისა“ - იმსჯელეთ ვარსქენის მიერ ცეცხლთაყვანისმცემლობის მიღების პირად მოტივსა და  სახელმწიფოებრივ შედეგზე.
2. „წამება წმიდისა და ნეტარისა ჰაბოსი“  - გადმოეცით აბოს გაქრისტიანების ეპიზოდის შინაარსი.
3. „ვეფხისტყაოსანი“ - დაახასიათეთ ავთანდილი (ტექსტიდან მოიყვანეთ სათანადო მაგალითები).

2
1. „ცხორებაი წმიდისა გრიგოლისი“ - იმსჯელეთ გრიგოლის მიერ ხანძთაში სამონასტრო წესის დამკვიდრების შესახებ.
2. „დავითიანი“ – „სწავლა მოსწავლეთა“ - გადმოეცით ეპიზოდის შინაარსი.
3. „ვეფხისტყაოსანი“ - პროლოგი, გააანალიზეთ მიჯნურობის ეპიზოდი.

3
1.„წამება წმიდისა და ნეტარისა ჰაბოსი“  - დაახასიათეთ ნერსე ერისმთავარი (ტექსტიდან მოიყვანეთ სათანადო მაგალითები).
2. “ცხორებაი წმიდისა გრიგოლისი” - გადმოეცით ცქირის ეპიზოდის შინაარსი.
3. „ვეფხისტყაოსანი“ , „ტარიელისაგან ხატაეთს წასვლა და დიდი ომი“ - გააანალიზეთ ეპიზოდი.

4
1.“წამება წმიდისა შუშანიკისი დედოფლისა“ - დაახასითეთ ჯოჯიკი (ტექსტიდან მოიყვანეთ სათანადო მაგალითები).
2. “ცხორებაი წმიდისა გრიგოლისი” - გადმოეცით სიძვის დიაცისა და გრიგოლის შეხვედრის ეპიზოდის შინაარსი.
3. „დავითიანი“ - იმსჯელეთ, ვის და რატომ უმადლის გურამიშვილი ტყვეობიდან გაპარვას.

5
1.“ცხორებაი წმიდისა გრიგოლისი” - გრიგოლის მღვდლად კურთხევის ეპიზოდის მიხედვით, იმსჯელეთ გრიგოლის არჩევანსა და წინააღმდეგობაზე, რომელსაც მოღვაწეობის დასაწყისშივე წააწყდა.
2. „ვეფხისტყაოსანი“ - გადმოეცით ნესტანისა და ტარიელის მიერ ხვარაზმშას შვილის მოკვლის გადაწყვეტილების ეპიზოდის შინაარსი.
3. „დავითიანი“, „საწყაულის მოწყვა ღვთისაგან“ -  იმსჯელეთ, რამ განაპირობა, ავტორის აზრით, ქართველთა რთული მდგომარეობა.
                                                                        №6
1.“წამება წმიდისა შუშანიკისი დედოფლისა“ - დაახასიათეთ ვარსქენ პიტიახში (ტექსტიდან მოიყვანეთ სათანადო მაგალითები).
2. „ვეფხისტყაოსანი“ - გადმოეცით ნურადინ ფრიდონისა და ტარიელის შეხვედრის ეპიზოდის შინაარსი.
3. „ცხორებაი წმიდისა გრიგოლისი” - იმსჯელეთ ჯავახეთის კრების მნიშვნელობაზე.
№7
1.„წამება წმიდისა და ნეტარისა ჰაბოსი“  -  იმსჯელეთ აბოს სიკვდილით დასჯის შედეგად ქართლში შექმნილი ვითარების შესახებ.
2. „ვეფხისტყაოსანი“ - გადმოეცით თინათინის გამეფების ეპიზოდის შინაარსი.
3.“სიბრძნე სიცრუისა“ - იმსჯელეთ ავსიტყვა ადამიანის მიერ ირგვლივმყოფთათვის მიყენებული სულიერი ტკივილის სიმძაფრეზე.
№8
1.“ცხორებაი წმიდისა გრიგოლისი” - იმსჯელეთ გრიგოლის სულიერი ძმების, თევდორესა და ქრისტეფორეს, მოღვაწეობის შესახებ.
2. „ვეფხისტყაოსანი“ - გადმოეცით ფატმანის მიერ ავთანდილისათვის ნესტან-დარეჯანის ამბის თხრობის ეპიზოდის შინაარსი.
3.“სიბრძნე სიცრუისა“, იგავი „მაოხრებელი მკვდარი“ - იმსჯელეთ იგავში გადმოცემული მთავარი სათქმელის აქტუალობის შესახებ.
№9
1. „წამება წმიდისა შუშანიკისი დედოფლისა“ - იმსჯელეთ მე-5 საუკუნის ქართლში საერო და სასულიერო პირთა ურთიერთობის შესახებ.
2. „დავითიანი“ - გადმოეცით ლეკთაგან დავითის შეპყრობის ეპიზოდის შინაარსი.
3. „ვეფხისტყაოსანი“, „ანდერძი ავთანდილისა როსტევან მეფის წინაშე, ოდეს გაიპარა“ - გააანალიზეთ ავთანდილის მიერ აღწერილი მამაკაცის ტიპი.
№10
1.“წამება წმიდისა შუშანიკისი დედოფლისა“ - იმსჯელეთ ციხეში დედოფლის სანახავად მისული ჯოჯიკისა და შუშანიკის უკანასკნელი დიალოგის შესახებ;
2. „სიბრძნე სიცრუისა“, იგავი „უტკბესი და უმწარესი“ - იმსჯელეთ იგავში გადმოცემული მთავარი სათქმელის აქტუალობის შესახებ.
3. „ვეფხისტყაოსანი“, „ტარიელისაგან ხატაეთს წასვლა და დიდი ომი“ - გადმოეცით ეპიზოდის შინაარსი.
11
1. „ცხორებაი წმიდისა გრიგოლისი” - იმსჯელეთ სასულიერო და საერო ხელისუფლების ლიდერების ურთიერთობაზე IX საუკუნეში (ჩამოთვალეთ მიზეზები და შედეგები).
2. „წამება წმიდისა და ნეტარისა ჰაბოსი“  - იმსჯელეთ, რატომ არის სავალდებულო, ავტორის აზრით,    წმ.აბოს წამების  ამბის ცოდნა ყოველი ქართველისათვის.
3. „ვეფხისტყაოსანი“, „ფრიდონისაგან ნესტან-დარეჯანის ამბის მბობა“ - გადმოეცით ეპიზოდის შინაარსი.
№12
1.„ვეფხისტყაოსანი“ - პროლოგი, გააანალიზეთ შაირობის ეპიზოდი.
2. „წამება წმიდისა და ნეტარისა ჰაბოსი“  - იმსჯელეთ აბოს ცხოვრების ეპიზოდებზე ნათლის მიღებამდე და მას შემდეგ. რა პრინციპული სხვაობაა მათ შორის?
3. „დავითიანი“, გადმოეცით „ჯვარცმის ამბის“ ეპიზოდის შინაარსი.
№13
1.„ვეფხისტყაოსანი“ , წიგნი ნესტან-დარეჯანისა საყვარელთან მიწერილი“ - იმსჯელეთ ნესტანის პოზიციის შესახებ.
2. „დავითიანი“ , „საწყაულის მოწყვა ღვთისაგან“ - გადმოეცით ეპიზოდის შინაარსი.
3.“სიბრძნე სიცრუისა“, იგავი „გლახაკი და ქილა ერბო“ - იმსჯელეთ თემის აქტულობის შესახებ; განსაზღვრეთ მთავარი სათქმელი.
№14
1.„წამება წმიდისა და ნეტარისა ჰაბოსი“  - იმსჯელეთ აბოს დამოკიდებულებაზე სიკვდილის მიმართ.
2. „ვეფხისტყაოსანი“,“თინათინისაგან ავთანდილის გაგზავნა მის ყმის საძებრად“ - იმსჯელეთ თინათინის დამოკიდებულებაზე მიჯნურის მიმართ.
3. „დავითიანი“, „დავით გურამიშვილის ლეკთაგან დატყოება“ - გადმოეცით ეპიზოდის შინაარსი.
№15
1. „ცხორებაი წმიდისა გრიგოლისი”- იმსჯელეთ წმინდა მამა გრიგოლის ცხოვრების უკანასკნელი პერიოდის შესახებ.
2. „დავითიანი“, „ტყვეობითგან გაპარვა დავითისა“ - იმსჯელეთ პოეტის სულიერი მდგომარეობის შესახებ.
3. „ვეფხისტყაოსანი“, „როსტევან მეფისაგან და ავთანდილისაგან ნადირობა“- გადმოეცით ეპიზოდის შინაარსი.
№16
1.„ვეფხისტყაოსანი“ - დაახასიათეთ ფატმანი  (ტექსტიდან მოიყვანეთ სათანადო მაგალითები).
2. „წამება წმიდისა შუშანიკისი დედოფლისა“ - იმსჯელეთ ავტორის პიროვნების შესახებ.
3. „სიბრძნე სიცრუისა“, იგავი „ოთხი ყრუ“ - გადმოეცით  შინაარსი.

№17
1. „წამება წმიდისა შუშანიკისი დედოფლისა“ ვარსქენმა სასახლიდან წასულ შუშანიკთან ჯოჯიკი, მისი ცოლი და ეპისკოპოსი აფოცი გაგზავნა. იმსჯელეთ, როგორ ავლენენ პერსონაჟები თავს მოცემულ ეპიზოდში.
2. .„ვეფხისტყაოსანი“,  „წიგნი ნესტან-დარეჯანისა საყვარელსა თანა მიწერილი პირველი“  - გადმოეცით ეპიზოდის შინაარსი.
3. „წამება წმიდისა და ნეტარისა ჰაბოსი“  - იმსჯელეთ აბოზე,  როგორც თანამოქალაქეებზე მზრუნველ ადამიანზე.
№18
1.„ცხორებაი წმიდისა გრიგოლისი”- იმსჯელეთ ბერი ხუედიოსისა და მამა გრიგოლის შეხვედრის მნიშვნელობის შესახებ.
2. „ვეფხისტყაოსანი“ - იმსჯელეთ, როგორ ხასიათდება თინათინი უცხო მოყმის გაუჩინარების გამო სასოწარკვეთილ როსტევანთან საუბრისას?
3. „სიბრძნე სიცრუისა“, იგავი „სამნი ბრმანი“ - გადმოეცით შინაარსი.

№19
1.„წამება წმიდისა შუშანიკისი დედოფლისა“ - იმსჯელეთ, რა განსაზღვრავს მთელ ტექსტში შუშანიკის შვილებთან ურთიერთობას?
2. „ცხორებაი წმიდისა გრიგოლისი”- გადმოეცით მამა გრიგოლისა და დედამისის შეხვედრის ეპიზოდის შინაარსი.
3. „ვეფხისტყაოსანი“ – „ხვარაზმშას შვილის ინდოეთს მოსვლა საქორწილოდ და ტარიელისაგან მისი მოკვლა“, იმჯელეთ ტარიელისა და ნესტანის გადაწყვეტილების შესახებ.

№20
1.„ცხორებაი წმიდისა გრიგოლისი”- იმსჯელეთ, გრიგოლის იმ თვისებების შესახებ, რომლებსაც იგი ახალგაზრდობაში ავლენდა.
2. „ვეფხისტყაოსანი“, „ფრიდონისაგან ნესტან-დარეჯანის ამბის მბობა“ - გადმოეცით ეპიზოდის შინაარსი.
3. „დავითიანი“, „ქართველთ უფალთა მეგვარტომობის იგავი“ - იმსჯელეთ, ავტორის მიერ ლექსების კრებულის შექმნის მიზეზისა და საფუძვლის შესახებ.






2 comments:

  1. ყოჩაღ ქეთევან, ძალიან გამომადგა <3

    ReplyDelete